نقد و بررسی Mass Effect 2
 
***دختر و پسر***
 
 
28 / 6برچسب:, :: 11 ::  نويسنده : احسان فارضان

ن طور که به نظر می رسد، سال 2010 را می توان یکی از بهترین سال ها برای صنعت بازی های کامپیوتری نام برد. اکثر بازی هایی که تا کنون منتظر آن ها بودیم در این سال عرضه می شوند. یکی از همین بازی ها نیز نسخه دوم بازی Mass Effect است. نسخه ابتدایی این عنوان در سال 2007 برای Xbox 360 و PC ساخته شد. نسخه ابتدایی این عنوان در زمانی که عرضه شد توانست به یکی از بازی های بسیار خوب تبدیل شود. حال که بیشتر از 2 سال از عرضه نسخه اول می گذرد، شاهد آن هستیم که نسخه دوم بازی Mass Effect هم عرضه شده است. Mass Effect 2 این بار هم برای Xbox 360 و PC عرضه شده است و به نوعی یک عنوان Exclusive برای کمپانی مایکروسافت محسوب می شود.

http://windows7themes.net/pics/mass-effect-2-giveaway.jpg
داستان:


برای اینکه داستان نسخه دوم بازی را بهتر متوجه شوید، نیاز دارید که نسخه 1 را بازی کنید. داستان بازی در سال 2183 کمی بعد از اتفاقات نسخه اول رخ می دهد. در آخرین لحظات نسخه اول دیدیم که کاپیتان شپارد (Shepard) که کنترل سفینه نورماندی را بر عهده دارد، با یک حمله ناگهانی از سوی بیگانگان روبرو می شود. سفینه او در اثر این حمله به شدت آسیب می بیند. او که متوجه می شود سفینه اش در حال نابودی است، سعی می کند تمام افراد را از آنجا خارج کند، اما زمانی که خودش قصد خروج از سفینه را دارد، مورد حمله بیگانه ها قرار می گیرد و می میرد. جسد او در فضا رها می شود و داخل یک Shadow Broker می شود و پس از مدتی توسط زنی به نام لیارا تی سانی (Liara T'Soni) که یک انسان تکامل یافته است، پیدا می شود. او که سعی دارد شپارد را دوباره زنده کند، بدن او را وارد پروژه ای به نام Lazarus می کند. پس از 2 سال ( سال 2185) شپارد به هوش می آید و...

http://www.masseffect2.co.uk/new-mass-effect-2-concept-art.jpg
گرافیک:


بازی Mass Effect 2 در مقایسه با نسخه قبلی خود تغییرات بسیار زیادی را در زمینه گرافیک شاهد بوده است. گرافیک بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. محیط بازی از جزئیات بالایی تشکلیل شده اند. این مسئله در شخصیت های بازی بیشتر به چشم می خورد. طراحی شخصیت ها به ویژه صورت ها بسیار خوب است. نورپردازی و سایه هایی هم که در بازی دیده می شوند بسیار خوب است. افکت های انفجار و جلوه های ویژه ای که در بازی دیده می شوند واقعا عالی هستند و جای سوالی باقی نگذاشته است. کیفیت بافت های بازی بسیار بالا است و همین مسئله باعث شده است که بازی بسیار زیبا به نظر برسد. اما بازی در بخش فیزیک ضعف دارد و محیط کمترین تخریب پذیری را دارد، مثلا اگر به شیشه ها شلیک کنید چند تکسچر شکسته شدن روی شیشه ظاهر می شوند و پس از مدت کوتاهی از روی شیشه ناپدید می شوند! همانند نسخه گذشته بازی در محیط های مختلفی در جریان است که در هیچ کدام از این محیط ها کم کاری دیده نمی شود و این مسئله بیانگر این است که تیم BioWare از Level Designerهای بسیار خوبی بهره می برد. گرافیک بازی واقعا خوب است و می توان آن را جزو یکی از بهترین بازی ها در بخش گرافیک قرار داد.

http://grindingdown.files.wordpress.com/2009/11/mass_effect_securom.jpg
موسیقی/ صداگذاری:

موسیقی بازی بسیار عالی است. شاید دلیلش این باشد که آهنگساز نسخه اول یعنی جک وال (Jack Wall) این کار را بر عهده داشته است. آقای جک وال آهنگساز معروفی است که بیشتر به کار ساخت موسیقی برای بازی های کامپیوتری مشغول بوده است و به خوبی با این کار آشنا است. از جمله کارهای جک وال می توان به Myst IV: Revelation،Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow و Jade Empire اشاره کرد. افکت های صوتی بازی بسیار خوب هستند. چون بازی سبک تخیلی دارد، از صداهایی که استفاده کرده است که هم تازه به نظر برسند و هم غیر واقعی جلوه نکنند. برای صداگذاری روی شخصیت های بازی هم از صداپیشه گان بسیار خوب و بازیگران حرفه ای استفاده شده است. از صدای کری آنه موس (Carrie-Anne Moss) بازیگر نقش ترینیتی (Trinity) در سه گانه ماتریکس برای شخصیت آریا تی لوک (Aria T'Loak)، از صدای آقای مارک میر (Mark Meer) صداپیشه بازی هایی همچون Dragon Age: Origins، Mass Effect، Jade Empire برای شخصیت اصلی بازی یعنی Commander Shepard، از صدای شهره آغداشلو (بازیگر ایرانی فیلم هایی مانند: House of Sand and Fog و سریال 24) برای شخصیت آدمیرال شالا ران (Admiral Shala'Raan) استفاده شده است.


گیم پلی:

بازی ترکیبی از سبک نقش آفرینی و اشکن سوم-شخص است. در طول بازی با اشخاص مختلفی صحبت کنید. در این گفتگوها باید به سوال های مختلفی جواب دهید. البته جواب ها به صورت چند گزینه ای است که با توجه به جریان بازی باید بهترین جواب را انتخاب کنید. روند بازی تقریبا تغییر پذیر است و با توجه به عملکرد شما تغییراتی در داستان بازی ایجاد می شود. همان طور که گفته شد این عنوان یک بازی اکشن- نقش آفرینی است. در بازی می توانید قابلیت های مختلف شخصیت اصلی و هم تیمی هایتان را افزایش دهید. البته این روند هم می تواند خودکار باشد و هم می تواند به صورت دستی صورت بگیرد. در طول بازی توانایی استفاده از سلاح ها و قدرت های مخصوصی را به دست می آورید که می توانید آن ها را تقویت کنید و از آن ها در طول بازی بهترین استفاده را ببرید. قسمت های اکشن بازی هم بسیار نفس گیر و زیبا طراحی شده اند. همانند سایر بازی های سوم-شخص می توانید پشت مکان های مختلف پناه بگیرید، به همراهی هم تیمی هایتان بازی را به طرق مختلف پیش ببرید و به آن ها دستور بدهید که به کدام سو بروند و یا به کدام دشمن حمله کنند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که یاران شما هر کدام قدرت های مختلفی دارند که باید از آن ها به درستی استفاده کنید. در بازی صحنه های سینمایی و جذاب بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام از آن ها به زیبایی کارگردانی و طراحی شده اند. شاید همین جریان باعث شده باشد که Hollywood برای ساخت فیلم Mass Effect عنوان اظهار تمایل کند.

http://www.gossipgamers.com/wp-content/uploads/2009/07/mass-effect-2-footage-590x330.jpg

نتیجه گیری:


عنوان Mass Effect 2 را می توان یک بازی بسیار عالی نام برد. عنوانی که می تواند خود را به نوعی الگوی بسیاری از بازی ها قرار دهد. این بازی می تواند به خیلی از شرکت های بازی سازی بیاموزد که یک عنوان خوب باید چگونه باشد. سری بازی های Mass Effect از جمله بازی هایی هستند که در این نسل معرفی شدند و بدون کوچکترین سابقه ای توانستند به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان bbnews و آدرس bbnews.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 503
بازدید کل : 42124
تعداد مطالب : 25
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 2

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 503
بازدید کل : 42124
تعداد مطالب : 25
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 2

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید